Ελεύθεροι επαγγελματίες – αγρότες: Μέχρι πότε μπορούν να ρυθμίσουν τα χρέη τους στον ΕΦΚΑ

Για τo θέμα της ασφάλισης και των ρυθμίσεων των οφειλετών καθώς και στους μειωμένους χρόνος απονομής των συντάξεων μίλησε στην ΕΡΤ ο εκπρόσωπος τύπου του e-ΕΦΚΑ, Ηλίας Τσούνης διαψεύδοντας το ενδεχόμενο να μείνουν χωρίς περίθαλψη οι ασφαλισμένοι που χρωστούν στον φορέα για καλύψεις υπέρ υγείας, λέγοντας ότι «όλοι οι πολίτες έχουν δικαίωμα και πρόσβαση στη δωρεάν υγεία που έχουμε στην πατρίδα μας».

Μιλώντας για την ασφαλιστική ικανότητα εξήγησε ότι στο κομμάτι «υπέρ υγείας» τα προηγούμενα χρόνια η κυβέρνηση είχε κάποιες ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους ως προς αυτή την κατηγορία λόγω Covid.

«Η προϋπόθεση ήταν να πληρώνουν μόνο το κομμάτι του υπέρ υγείας από την ασφαλιστική τους εισφορά, δηλαδή να μην την καταβάλλουν εξ ολοκλήρου. Τον Μάιο (σσ. του 2023) είχε πει ο e-ΕΦΚΑ ότι θα πρέπει να περάσουμε σε κανονικότητα και πλέον οι μη μισθωτοί, αυτοαπασχολούμενοι και αγρότες να καταβάλλουν όλη την ασφαλιστική εισφορά» υπενθύμισε ο κ. Τσούνης.

Σημείωσε επίσης ότι «οι μη μισθωτοί, οι αυτοαπασχολούμενοι και αγρότες πρέπει να φροντίσουν είτε να αποπληρώσουν είτε να ρυθμίσουν τις ασφαλιστικές εισφορές των προηγούμενων ετών. Τους δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης σε έως 24 δόσεις» μέχρι τις 31 Ιανουαρίου.

Οι βεβαιωμένες οφειλές είναι περίπου 47 δισ. ευρώ
Ερωτηθείς για το εάν οι ασφαλισμένοι είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους ο εκπρόσωπος Τύπου του e-ΕΦΚΑ απάντησε ότι οι βεβαιωμένες οφειλές αγγίζουν τα 47 δισεκατομμύρια ευρώ. «Οι οφειλές προς το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών είναι ένα σημαντικό ποσό. Ο φορέας κάθε χρόνο έχει συγκεκριμένο στόχο είσπραξης και πέρυσι και φέτος ο στόχος επετεύχθη. Έχουμε εισπράξει πάνω από 1,7 δισ. ευρώ».

Όπως εξήγησε πρόκειται κυρίως για παλαιές οφειλές -πριν το 2010- και κατά κύριο λόγο δεν είναι φυσικά πρόσωπα, αλλά νομικά. «Υπάρχει μια δυσκολία εισπραξιμότητας στις πολύ παλιές οφειλές. Είναι πιο εύκολα εισπράξιμες οι οφειλές της τελευταίας πενταετίας – επταετίας, όπου πολλοί από αυτούς ρυθμίζουν και καταβάλλουν όσα οφείλουν στα ασφαλιστικά ταμεία».

Μιλώντας για τους συνταξιούχους ο κ. Τσούνης δήλωσε ότι τα έσοδα του ΕΦΚΑ και των ασφαλιστικών ταμείων στηρίζουν τις συντάξεις. «Το δημογραφικό έχει άμεση συνάρτηση με το ασφαλιστικό άρα ο φορέας, ο ΕΦΚΑ, οφείλει να κάνει κινήσεις ούτως ώστε να αυξάνει την εισπραξιμότητα του για να προστατέψει το δημόσιο συμφέρον και τους συνταξιούχους» υποστήριξε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΕΦΚΑ.

Έχουν εκκαθαριστεί 750.000 συντάξεις σε 28 μήνες
Αναφορικά για τους ρυθμούς απονομής νέων συντάξεων ο κ. Τσούνης έκανε λόγο για success story λέγοντας ότι «τους τελευταίους 28 μήνες έχουν εκκαθαριστεί πάνω από 750.000 συντάξεις, δηλαδή 750.000 άνθρωποι πήραν σύνταξη που δεν έπαιρναν».

Όπως διευκρίνισε το τελευταίο εξάμηνο «είμαστε κάτω από τις 25.000 αιτήσεις σε εκκρεμότητα. Τον Αύγουστο ήμασταν πάνω από 35.000, άρα σε 4 – 5 μήνες έχουν εκκαθαριστεί 10.000 εκκρεμότητες». Μιλώντας για τις επικουρικές συντάξεις υποστήριξε ότι έχει γίνει πολύ σημαντικό έργο που πλέον έχουν μειωθεί σε 35.000 υποθέσεις.

Ποια είναι η νέα πιλοτική υπηρεσία του e-ΕΦΚΑ
Ταυτόχρονα ο κ. Τσούνης αναφέρθηκε και σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα όπου μέχρι το τέλος Ιανουαρίου στελέχη του οργανισμού θα καλέσουν 1.000 χίλιους δημοσίους υπαλλήλους, με ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα για το τι πρέπει να κάνουν και ποια χαρτιά πρέπει να φέρουν προκειμένου να μην καθυστερήσει η έκδοση της σύνταξης.

«Είναι η πρώτη φορά που το κράτος πηγαίνει στον πολίτη και δεν περιμένει τον πολίτη να έρθει στο κράτος και να στέκεται στο γκισέ. Θα αξιολογηθεί η πιλοτική υπηρεσία και θα δούμε σε ποιο βαθμό θα επεκταθεί και στον ιδιωτικό τομέα και γενικότερα σε περισσότερους πολίτες» είπε. Μιλώντας για την επιτάχυνση των διαδικασιών προσέθεσε ότι έχει γίνει πολύ μεγάλη δουλειά και στο κομμάτι της ψηφιοποίησης.

«Έχουμε πάνω από 108 ηλεκτρονικές υπηρεσίες πλέον. Οι πολίτες για οποιαδήποτε συναναστροφή με τον φορέα μπορούν να κινούνται ηλεκτρονικά. Και, βέβαια, πάντα υπάρχει και η επικοινωνία με τον 1555 τον τηλεφωνικό αριθμό, όπου μπορούν και να πάρουν πληροφορίες και βέβαια να τους κατευθύνει ο φορέας για το τι πρέπει να κάνουν» συμπλήρωσε ο κ. Τσούνης.