Ακρίβεια: Συνεχίζεται το «ράλι» ανατιμήσεων στα τρόφιμα, με «πρωταθλητές» το λάδι και τα φρούτα

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών για τις τιμές των προϊόντων στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Στο πλαίσιο στοχευμένης έρευνας του ΙΕΛΚΑ, αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων, εξετάστηκε η πορεία των τιμών ανάμεσα στον Ιανουάριο 2024 και τον Ιανουάριο 2023.

 

Παρά τη μικρή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού σε σχέση με τον Ιανουάριο και τις κυβερνητικές κορώνες για μετωπική μάχη κατά της ακρίβειας οι τιμές βασικών τροφίμων παραμένουν στα ύψη. Απογοητευτικά είναι τα στοιχεία για την κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», που περιλαμβάνει και το ελαιόλαδο, με την αύξηση να αγγίζει το 5,2%.

Η ακρίβεια συνεχίζει να γονατίζει τα νοικοκυριά
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

Τροφές και είδη για κατοικίδια: +12.08%
Νερά και αναψυκτικά: +10,48%
Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +9,59%
Έτοιμα γεύματα: +8,20%
Βρεφικές και παιδικές τροφές: +6,98%

Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής και των ακραίων κλιματικών φαινομένων. H κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», που περιλαμβάνει και το ελαιόλαδο, καταγράφει αύξηση κατά 5,18%. Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

Χαρτικά, πάνες & σερβιέτες: -6,12%
Γάλα και χυμοί: -4,15%
Γιαούρτια και λοιπά γαλακτοκομικά: -4.11%
Αλλαντικά: -2,11%
Τυροκομικά: -1,79%
Το ΙΕΛΚΑ αποδίδει αυτές τις αυξήσεις σε μια σειρά από λόγους, μεταξύ των οποίων στο «αυστηρό θεσμικό πλαίσιο» μέσα στο οποίο λειτουργούν τα σούπερ μάρκετ.

Αύξηση 63,4% στο ελαιόλαδο
Όπως αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ για το μήνα Φεβρουάριο συνεχίζει να κινείται με πολλαπλάσια ταχύτητα ο τιμάριθμος στα τρόφιμα, καθώς διαμορφώθηκε στο 6,7%. Καταγράφεται αύξηση 63,4% στο ελαιόλαδο και 12,3% στα φρούτα. Οι ανατιμήσεις διαμορφώνονται στο 13,8% σε μεταλλικό νερό-αναψυκτικά και χυμούς φρούτων.

Σε σχέση με τον Ιανουάριο, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Φεβρουάριο δείχνουν μικρές μειώσεις σε βασικά είδη διατροφής, όπως τυριά (-0,7%), γιαούρτι (-2,5%), αλλαντικά (-2,4%), χοιρινό-πουλερικά (-1,2%), ψωμί και δημητριακά (-0,5%), αλλά και νέες αυξήσεις σε μοσχάρι (1,1%), ψάρια (3,3%), αναψυκτικά-χυμοί (2,6%), αυγά (4,4%).

Σούπερ μάρκετ: Χαράτσι στις αγορές στην κατ’ οίκον παράδοση
Την ίδια ώρα «χαράτσι» στις αγορές βάζουν τα σούπερ μάρκετ, όσον αφορά εκείνες που γίνονται μέσω παραγγελιών κατ’ οίκον. Συγκεκριμένα η πλειοψηφία των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ έχουν ξεκινήσει να επιβάλουν χρεώσεις στις παραγγελίες κατ’οίκον ανάλογα με τον λογαριασμό που κάνει ο κάθε πελάτης.

Ωστόσο, στις μεγάλες αγορές, στην πλειοψηφία άνω των 90 ευρώ, δεν υπάρχει κάποια χρέωση.

Να σημειωθεί πως αρκετοί καταναλωτές προτιμούν πλέον αυτόν τον τρόπο αγορών καθώς δεν υπάρχει χρόνος μέσα στην καθημερινότητα για ψώνια.

Τέλος, παραμένει η λειτουργία click and collect σε αρκετές αλυσίδες, δηλαδή στέλνοντας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας την παραγγελία, η οποία τον περιμένει στο σούπερ μάρκετ και απλά ο πελάτης πηγαίνει στο φυσικό κατάστημα και την παραλαμβάνει.

Η επιβολή μιας πάγιας χρέωσης της τάξης των 0,50 ευρώ τον μήνα θα αφορά μόνο την τήρηση καταθετικών λογαριασμών που έχουν τη δυνατότητα να κάνουν πληρωμές, να έχουν χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες, να μεταφέρουν κεφάλαια κ.ά.

Αντίθετα, δεν θα υπάρχει επιβάρυνση στους απλούς αποταμιευτικούς λογαριαμούς, οι οποίοι όμως δεν θα έχουν τη δυνατότητα πληρωμών ή χρεωστικής κάρτας για αναλήψεις.

Ακολουθήστε μας στο Facebook